Szukaj

Psychologia ubrania. Patrzę nosem, słyszę okiem.

MOOIO, 13 czerwiec 2019
Psychologia ubrania. Patrzę nosem, słyszę okiem.

Ponieważ wszystko jest w naszych głowach, lepiej żebyśmy ich nie straciły.

Coco Chanel


Moda nigdy nie była, nie jest i prawdopodobnie nigdy nie będzie sprawiedliwa. Zawsze wprowadzała podziały na mniej i bardziej zamożnych, na ubogich i niewyobrażalnie bogatych.

To ubranie komunikuje nasz nastrój każdego dnia, przypisuje nas do grup społecznych, dookreśla, podkreśla, zakreśla, uruchamia naszą wrażliwość, czasami wzrusza ale ma też mroczne oblicze. Wydobywa na światło dzienne nasze najgorsze cechy, roszczeniowość, kompleksy, ego, konsumpcjonizm.

Ubranie może zbliżyć, ale może też pokazać naszą skłonność do władzy. Ubranie ma potężną siłę, powtarzając za klasykiem, blednie przy nim nawet sama śmierć.

Ubraniom przypisujemy niezwykłe cechy, nieadekwatne do ich wartości.

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo wpływają na nasze samopoczucie, na poziomie samej percepcji postrzegania siebie i otoczenia.

Możemy przypisywać ubraniom niezwykłe cechy, a jeszcze częściej niezwykłe ceny, ale to wciąż tylko kawałek materiału. To wciąż jest tylko ubranie, i to nie my płacimy największą cenę.

Nieprzyjemne?

Oburzamy się na Bangladesz, Turcję, Kambodżę, Birmę, Wietnam oraz Chiny? W Centrum Warszawy znajdziecie szwalnię, która odszywa dla Coco Channel, Diora i Versace, gdzie dziewczyny pracują w koszmarnych warunkach na czarno za 4$ na godzinę brutto albo na umowę o pracę za 2,5 $ za godzinę. Kto nie marzy o płaszczu od Diora albo sukience od Coco?
Większość.

Who made your clothes? 

To pobożne życzenie klientów i walka małych marek z chorym systemem.

Don Kichot w szwalni, w której oszczędza się na wiatraki dla szyjących dziewczyn.

Tak wygląda od zaplecza świat bluzek, sukienek, spodni, najbardziej pożądanych rzeczy dla których tracimy część człowieczeństwa i głowę.

Trochę przybijamy po cichu piątkę z Faustem, rozglądając się czujnie, czy ktoś nas nie widzi w trakcie zakupów w sieciówce.


Tekst: MOOIO

Zdjęcie: Fot.: Newsweek_redakcja_zrodlo

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj